Palveleva johtajuus on englanniksi Servant leadership.
Keskeisiä periaatteita on johtajalle
1. Kuunteleminen, johtaja kuuntelee, jos tiimin jäsenellä kerrottavaa
2. Empatia, johtajan on opittava tuntemaan tiiminsä.
3. Parantaminen (Healing). Ilmapiiri on sellainen, jossa työntekijä "paranee"
4. Itsensä tunteminen, johtajan on tunnettava itsensä.
5. Ihmisten kasvu ja yhteisön rakentaminen
6. Muuta: Hallintotyöt pitää tehdä, ennakoida. Johtajan pitää "taivutella" tiimiä pääsemään tavoitteisiin.
Työterveyslaitoksen kokooman mukaan:Johtaja tai esihenkilön täytyy mm. (katsokokolista TTL:n sivuilta),
1. Vahvistaa työntekijän uskoa omiin kykyihinsä, kannustaa aloitteellisuuteen ja itseohjautuvuuteen sekä tukee hänen ammatillista kasvuaan.
2.Olla jämäkkä ja selkiyttää, mitä työntekijältä odotetaan ja pitää työntekijää vastuullisena omasta työstään.
3. Käydä erimielisyyksissä keskustelua, perustella sinnikkäästi ja suostuttella työntekijöitä sen sijaan, että käskisi tai pakottaisi.
Johtajan tai esihenkilön pitää olla aito ja rehellinen.
2.Olla jämäkkä ja selkiyttää, mitä työntekijältä odotetaan ja pitää työntekijää vastuullisena omasta työstään.
3. Käydä erimielisyyksissä keskustelua, perustella sinnikkäästi ja suostuttella työntekijöitä sen sijaan, että käskisi tai pakottaisi.
Johtajan tai esihenkilön pitää olla aito ja rehellinen.
a. Luottamuksen vahvistumista edistää, kun johtaja on oma itsensä, kun hän tunnistaa ja myöntää vahvuutensa ja heikkoutensa ja kun hän pystyy toimimaan ammatillisessa roolissaan luontevasti omana itsenään.
b. Esihenkilö arvostaa työntekijöitä ja antaa tunnustuksen heidän aikaansaannoksistaan eikä itseota kehuja vastaan.
c.Johtaja on nöyrä ja myöntämää omat virheensä, ottaa opikseen kritiikistä.
d. Johtaja sallii virheet ja niistä opitaan ja sen jälkeen mennään eteenpäin.
e. Johtaja on empaattinen ymmärtäen ihmisten erilaisuuden ja erilaiset elämäntilanteet.
b. Esihenkilö arvostaa työntekijöitä ja antaa tunnustuksen heidän aikaansaannoksistaan eikä itseota kehuja vastaan.
c.Johtaja on nöyrä ja myöntämää omat virheensä, ottaa opikseen kritiikistä.
d. Johtaja sallii virheet ja niistä opitaan ja sen jälkeen mennään eteenpäin.
e. Johtaja on empaattinen ymmärtäen ihmisten erilaisuuden ja erilaiset elämäntilanteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti